Czy stres „wchodzi” w brzuch?

20:31 31-03-2022

Kortyzol (hormon stresu) odpowiada za koncentrację oraz motywację. Jego podniesiony poziom można zaobserwować z samego rana, w czasie aktywności fizycznej oraz w trakcie wzmożonego stresu. Kortyzol uwalnia do krwi glukozę, aby dać organizmowi szybką energię. Jednak w trakcie długotrwałego stresu równowaga zostaje zachwiana. Sztucznie podtrzymywany poziom glukozy we krwi prowadzi do budowana tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha, to właśnie tam znajduje się najwięcej receptorów kortyzolu.
Zatem podejmując próby zmniejszenia otyłości brzusznej, należy zadbać nie tylko o regularną aktywność fizyczną i zbilansowaną dietę ale również nauczyć się radzić sobie ze stresem.
Oznaki stresowego brzucha:
* wzrost apetytu po sytym posiłku, sięganie po przekąski przez cały dzień;
* złe samopoczucie, długotrwały spadek energii, brak chęci do działania;
* niepohamowana chęć jedzenia po treningach.
Jak zmniejszyć brzuch stresowy:
* ograniczyć napoje kofeinowe (kawę, mocną herbatę);
* wyciszyć się przed snem oraz zadbać o odpowiednią długość snu;
* zaprzestać wykonywania zbyt forsownych i częstych treningów;
* dostarczać organizmowi magnezu w codziennej diecie (zarówno w pożywieniu, jak i w postaci suplementów czy magnezowej wody);
* stosować zbilansowany sposób odżywiania (regularne spożywanie posiłków, wybieranie produktów o właściwościach przeciwzapalnych – warzywa, owoce oraz z niskim indeksem glikemicznym);
* odpowiednio nawadniać organizm;
* zorganizować czasu w ciągu dnia na odpoczynek.
Warto pozbyć się brzucha stresowego (kortyzolowego) ponieważ tłuszcz (tzw. trzewny), który się tam gromadzi, pojawia się wokół wątroby, jelit i innych narządów wewnętrznych, co w konsekwencji może prowadzić do stanów zapalnych w organizmie, do insulinooporności, astmy, chorób sercowo-naczyniowych, nowotworów, raka jelita grubego a nawet demencji czy udaru mózgu.

MadaFit © 2018
Projekt i wykonanie szaradowski.pl